Ingen faktura från Vattenfall Eldistribution
Hej, jag har inte fått faktura för perioden nov-jan från vattenfall eldistribution. De har heller inte rapporterat in förbrukning mot min el-leverantör så jag har heller inte fått faktura från dem. Kan jag motsätta mig betalning?
Jag har själv läst allmänna villkoren men mycket hänvisar ju endast till krav gentemot mig. Finns det ingen preskriptionstid för fakturering?
Jag har själv läst allmänna villkoren men mycket hänvisar ju endast till krav gentemot mig. Finns det ingen preskriptionstid för fakturering?
Följ inlägget
7
följare
Enligt ellagen har elnätsföretaget en skyldighet att mäta och registrera mängden överförd el.
Enligt de allmänna avtalsvillkoren NÄT 2012 K, framtagna av Konsumentverket och branschorganisationen, ska elnätsföretagets fakturering grundas på insamlade mätvärden. Om synnerliga skäl föreligger får dock faktureringen ske preliminärt och baseras på uppskattad mängd överförd el. I avtalsvillkoren står det också att konsumenten har rätt att välja månadsfakturering, vilket omvänt kan tolkas som att du har rätt att kräva månadsfakturering även om mätvärden saknas.
Om preliminär fakturering har pågått längre än åtta månader räknat från senaste faktura som
grundats på insamlade värden ska avstämningsfakturan reduceras med 15 procent av skillnaden mellan vad som slutligt respektive preliminärt fakturerats. Vidare har konsumenten rätt till en kostnads- och räntefri avbetalningsplan avseende avstämt belopp där antalet delbetalningar står i relation till den tid förseelsen varat. Om avtalad fakturering har uteblivit och det beror på elnätsföretaget har konsumenten rätt till en kostnads- och räntefri avbetalningsplan där antalet delbetalningar står i relation till antalet uteblivna fakturor. Har avtalad fakturering helt uteblivit, för viss period, och detta beror på omständigheter inom elnätsföretagets kontroll, har elnätsföretaget inte rätt att kräva betalning för fordringar som är äldre än tolv månader.
Enligt ellagen ska elhandelsföretaget debitera dig för uppmätt förbrukning. Det händer att elhandelsföretaget på grund av tekniska problem inte får mätvärden rapporterade från elnätsföretaget. I en sådan situation är det tillåtet att debitera kunden trots att mätvärden saknas. Debiteringen ska då utgå från en uppskattning av hur mycket el just den kunden kan ha förbrukat under den aktuella debiteringsperioden. Enligt ellagen ska elhandelsföretaget fakturera dig åtminstone varje kvartal. Enligt de allmänna avtalsvillkoren EL 2012 K har du rätt att välja månadsfakturering så den omvända tolkningen kan vara den samma som ovan, det vill säga att du kan kräva månadsfakturering.
Om elnätsföretaget inte följer ellagens bestämmelser om mätning av el och faktureringsintervall, kan du anmälan detta till oss. Skicka då en skriftlig anmälan till registrator@ei.se. Glöm inte att uppge ditt anläggnings-id på 18 siffror.
Vi kan inte avgöra tvister om ekonomisk kompensation eller skadestånd. Detta är civilrättsliga frågor som du kan begära prövning av hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Med vänlig hälsning,
Vattenfall uppmanade mig att avläsa elmätaren manuellt - och skicka in - jag gjorde detta för Oktober. - nu ska ni inte tro att någon faktura anlänt. Har vi ett Vattenfall Eldistribution som systemmässigt brakat samman fullständigt? Det borde inte vara jag som konsument som ska jaga dem för att få en faktura. Nått är riktigt snett.
Tack för ditt meddelande.
Enligt ellagen har elnätsföretaget en skyldighet att mäta och registrera mängden överförd el.
Enligt de allmänna avtalsvillkoren NÄT 2012 K, framtagna av Konsumentverket och branschorganisationen, ska elnätsföretagets fakturering grundas på insamlade mätvärden. Om synnerliga skäl föreligger får dock faktureringen ske preliminärt och baseras på uppskattad mängd överförd el.
Om elnätsföretaget inte följer ellagens bestämmelser om mätning av el och faktureringsintervall, kan du anmälan detta till oss. Skicka då en skriftlig anmälan till registrator@ei.se. Glöm inte att uppge ditt anläggnings-id på 18 siffror.
Jag skulle rekommendera dig att du gör en reklamation samt att du kontaktar Vattenfalls kundombudsman, https://www.vattenfall.se/kundservice/om-du-inte-ar-nojd
Ei har en pågående tillsyn gällande Vattenfall eftersom det finns indikationer på att de har kunder som inte fått sin förbrukning mätt och rapporterad, Elkunder har rätt att få sin elförbrukning mätt och sin elfaktura i tid - Energimarknadsinspektionen (ei.se)
Med vänliga hälsningar
Har fortsatt och bråka med Vattenfall Distribution i min iver att få en faktura (!) för nu senaste halvåret. Men det verkar stört omöjligt. Har lagt 3-4 support incidenter emot Vattenfall för att få detta fixat - och har rapporterat mätarställningen manuellt varje månad de senaste 4 månaderna. Men Vattenfall verkar inte ta detta på allvar - de säger att de inte kan läsa min elmätare. Efter att ha gått över till Tibber med ett timavtal så har Vattenfall Distribution svårigheter att läsa mätaren. (Säger de...)
Fast det kommer fina fakturor från Tibber - så de verkar ha koll - och tittar jag på mina sidor hos Vattenfall -så överinstämmer min Tibberförbrukning med det som rapporteras på Vattenfalls mina sidor.
Man tycker att Vattenfall borde ha tillräckligt med underlag för att kunna fakturera - i annat fall så får de väl fråga Tibber. Så samma status - ingen faktura på distributionen sedan Maj-2023. Man undrar om det fler som lider av Vattenfalls problem...?
Mvh
Anders
Jag byte 20230917 till fastpris på Vattenfall och har sedan dess inte fått en faktura trots flertalet påminnelser från mig. Jag har i många år haft månadsfakturering och har det fortfarande registrerat. Får de verkligen dra ut på faktureringen så här? Jag gpr csrken besked om varför det dröjer eller när jag kommer att få mina fakturor. Förbrukningen finns att se på deras mina sidor så nog borde de ha uppgifter för att kunna fakturera.
Vi har fått in flertalet klagomål ifrån Vattenfalls kunder och har pågående tillsyn.
Om elnätsföretaget inte följer ellagens bestämmelser om mätning av el och faktureringsintervall, kan du anmälan detta till oss. Skicka då en skriftlig anmälan till registrator@ei.se. Glöm inte att uppge ditt anläggnings-id på 18 siffror.
Med vänliga hälsningar
Nåja, jag är en nu en nöjd kund som lyckats bråka till mig en faktura från Vattenfall. Man undrar om de inte är i fel bransch
Många Hälsningar Anders
Tack för ditt meddelande.
Vi har som sagt en pågående tillsyn av problematiken med saknade mätvärden.
Med vänlig hälsning,
utan fakturor . Efter kontakt med Vattenfalls
faktureringsavdelning så händer fortfarande
ingenting.Vi har skickat in avläsningar för
2023, nov ,dec samt för 2024 , jan, feb.
i enlighet med synliga förbrukningssiffror
på mina sidor. Väntar en obehagligt hög
räkning när Vattenfall till slut reder ut eländet.
Lasse
Tack för ditt meddelande.
Som vi tidigare skrivit i tråden så har elnätsföretag enligt ellagen har en skyldighet att mäta och registrera mängden överförd el.
Enligt de allmänna avtalsvillkoren NÄT 2012 K, framtagna av Konsumentverket och branschorganisationen, ska elnätsföretagets fakturering grundas på insamlade mätvärden. Om synnerliga skäl föreligger får dock faktureringen ske preliminärt och baseras på uppskattad mängd överförd el.
Om elnätsföretaget inte följer ellagens bestämmelser om mätning av el och faktureringsintervall, kan du anmälan detta till oss. Skicka då en skriftlig anmälan till registrator@ei.se. Glöm inte att uppge ditt anläggnings-id på 18 siffror.
Jag skulle rekommendera dig att du gör en reklamation samt att du kontaktar Vattenfalls kundombudsman, Om du inte är nöjd | Vattenfall
Med vänliga hälsningar