Ingen faktura från Vattenfall Eldistribution
Hej, jag har inte fått faktura för perioden nov-jan från vattenfall eldistribution. De har heller inte rapporterat in förbrukning mot min el-leverantör så jag har heller inte fått faktura från dem. Kan jag motsätta mig betalning?
Jag har själv läst allmänna villkoren men mycket hänvisar ju endast till krav gentemot mig. Finns det ingen preskriptionstid för fakturering?
Jag har själv läst allmänna villkoren men mycket hänvisar ju endast till krav gentemot mig. Finns det ingen preskriptionstid för fakturering?
Följ inlägget
10
följare
Enligt ellagen har elnätsföretaget en skyldighet att mäta och registrera mängden överförd el.
Enligt de allmänna avtalsvillkoren NÄT 2012 K, framtagna av Konsumentverket och branschorganisationen, ska elnätsföretagets fakturering grundas på insamlade mätvärden. Om synnerliga skäl föreligger får dock faktureringen ske preliminärt och baseras på uppskattad mängd överförd el. I avtalsvillkoren står det också att konsumenten har rätt att välja månadsfakturering, vilket omvänt kan tolkas som att du har rätt att kräva månadsfakturering även om mätvärden saknas.
Om preliminär fakturering har pågått längre än åtta månader räknat från senaste faktura som
grundats på insamlade värden ska avstämningsfakturan reduceras med 15 procent av skillnaden mellan vad som slutligt respektive preliminärt fakturerats. Vidare har konsumenten rätt till en kostnads- och räntefri avbetalningsplan avseende avstämt belopp där antalet delbetalningar står i relation till den tid förseelsen varat. Om avtalad fakturering har uteblivit och det beror på elnätsföretaget har konsumenten rätt till en kostnads- och räntefri avbetalningsplan där antalet delbetalningar står i relation till antalet uteblivna fakturor. Har avtalad fakturering helt uteblivit, för viss period, och detta beror på omständigheter inom elnätsföretagets kontroll, har elnätsföretaget inte rätt att kräva betalning för fordringar som är äldre än tolv månader.
Enligt ellagen ska elhandelsföretaget debitera dig för uppmätt förbrukning. Det händer att elhandelsföretaget på grund av tekniska problem inte får mätvärden rapporterade från elnätsföretaget. I en sådan situation är det tillåtet att debitera kunden trots att mätvärden saknas. Debiteringen ska då utgå från en uppskattning av hur mycket el just den kunden kan ha förbrukat under den aktuella debiteringsperioden. Enligt ellagen ska elhandelsföretaget fakturera dig åtminstone varje kvartal. Enligt de allmänna avtalsvillkoren EL 2012 K har du rätt att välja månadsfakturering så den omvända tolkningen kan vara den samma som ovan, det vill säga att du kan kräva månadsfakturering.
Om elnätsföretaget inte följer ellagens bestämmelser om mätning av el och faktureringsintervall, kan du anmälan detta till oss. Skicka då en skriftlig anmälan till registrator@ei.se. Glöm inte att uppge ditt anläggnings-id på 18 siffror.
Vi kan inte avgöra tvister om ekonomisk kompensation eller skadestånd. Detta är civilrättsliga frågor som du kan begära prövning av hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Med vänlig hälsning,
Vattenfall uppmanade mig att avläsa elmätaren manuellt - och skicka in - jag gjorde detta för Oktober. - nu ska ni inte tro att någon faktura anlänt. Har vi ett Vattenfall Eldistribution som systemmässigt brakat samman fullständigt? Det borde inte vara jag som konsument som ska jaga dem för att få en faktura. Nått är riktigt snett.
Tack för ditt meddelande.
Enligt ellagen har elnätsföretaget en skyldighet att mäta och registrera mängden överförd el.
Enligt de allmänna avtalsvillkoren NÄT 2012 K, framtagna av Konsumentverket och branschorganisationen, ska elnätsföretagets fakturering grundas på insamlade mätvärden. Om synnerliga skäl föreligger får dock faktureringen ske preliminärt och baseras på uppskattad mängd överförd el.
Om elnätsföretaget inte följer ellagens bestämmelser om mätning av el och faktureringsintervall, kan du anmälan detta till oss. Skicka då en skriftlig anmälan till registrator@ei.se. Glöm inte att uppge ditt anläggnings-id på 18 siffror.
Jag skulle rekommendera dig att du gör en reklamation samt att du kontaktar Vattenfalls kundombudsman, https://www.vattenfall.se/kundservice/om-du-inte-ar-nojd
Ei har en pågående tillsyn gällande Vattenfall eftersom det finns indikationer på att de har kunder som inte fått sin förbrukning mätt och rapporterad, Elkunder har rätt att få sin elförbrukning mätt och sin elfaktura i tid - Energimarknadsinspektionen (ei.se)
Med vänliga hälsningar
Har fortsatt och bråka med Vattenfall Distribution i min iver att få en faktura (!) för nu senaste halvåret. Men det verkar stört omöjligt. Har lagt 3-4 support incidenter emot Vattenfall för att få detta fixat - och har rapporterat mätarställningen manuellt varje månad de senaste 4 månaderna. Men Vattenfall verkar inte ta detta på allvar - de säger att de inte kan läsa min elmätare. Efter att ha gått över till Tibber med ett timavtal så har Vattenfall Distribution svårigheter att läsa mätaren. (Säger de...)
Fast det kommer fina fakturor från Tibber - så de verkar ha koll - och tittar jag på mina sidor hos Vattenfall -så överinstämmer min Tibberförbrukning med det som rapporteras på Vattenfalls mina sidor.
Man tycker att Vattenfall borde ha tillräckligt med underlag för att kunna fakturera - i annat fall så får de väl fråga Tibber. Så samma status - ingen faktura på distributionen sedan Maj-2023. Man undrar om det fler som lider av Vattenfalls problem...?
Mvh
Anders
Jag byte 20230917 till fastpris på Vattenfall och har sedan dess inte fått en faktura trots flertalet påminnelser från mig. Jag har i många år haft månadsfakturering och har det fortfarande registrerat. Får de verkligen dra ut på faktureringen så här? Jag gpr csrken besked om varför det dröjer eller när jag kommer att få mina fakturor. Förbrukningen finns att se på deras mina sidor så nog borde de ha uppgifter för att kunna fakturera.
Vi har fått in flertalet klagomål ifrån Vattenfalls kunder och har pågående tillsyn.
Om elnätsföretaget inte följer ellagens bestämmelser om mätning av el och faktureringsintervall, kan du anmälan detta till oss. Skicka då en skriftlig anmälan till registrator@ei.se. Glöm inte att uppge ditt anläggnings-id på 18 siffror.
Med vänliga hälsningar
Nåja, jag är en nu en nöjd kund som lyckats bråka till mig en faktura från Vattenfall. Man undrar om de inte är i fel bransch
Många Hälsningar Anders
Tack för ditt meddelande.
Vi har som sagt en pågående tillsyn av problematiken med saknade mätvärden.
Med vänlig hälsning,
utan fakturor . Efter kontakt med Vattenfalls
faktureringsavdelning så händer fortfarande
ingenting.Vi har skickat in avläsningar för
2023, nov ,dec samt för 2024 , jan, feb.
i enlighet med synliga förbrukningssiffror
på mina sidor. Väntar en obehagligt hög
räkning när Vattenfall till slut reder ut eländet.
Lasse
Tack för ditt meddelande.
Som vi tidigare skrivit i tråden så har elnätsföretag enligt ellagen har en skyldighet att mäta och registrera mängden överförd el.
Enligt de allmänna avtalsvillkoren NÄT 2012 K, framtagna av Konsumentverket och branschorganisationen, ska elnätsföretagets fakturering grundas på insamlade mätvärden. Om synnerliga skäl föreligger får dock faktureringen ske preliminärt och baseras på uppskattad mängd överförd el.
Om elnätsföretaget inte följer ellagens bestämmelser om mätning av el och faktureringsintervall, kan du anmälan detta till oss. Skicka då en skriftlig anmälan till registrator@ei.se. Glöm inte att uppge ditt anläggnings-id på 18 siffror.
Jag skulle rekommendera dig att du gör en reklamation samt att du kontaktar Vattenfalls kundombudsman, Om du inte är nöjd | Vattenfall
Med vänliga hälsningar
Du hittar information om vad som gäller vid utebliven fakturering i våra tidigare svar här i diskussionstråden.
Du är välkommen att kontakta oss igen om du har några frågor.
Med vänlig hälsning,
Som beskrivet här ovan finns det ingen reglering i ellagen avseende utebliven fakturering eller konsekvenserna av uteblivna fakturor. Frågor om fakturering regleras främst i de allmänna avtalsvillkoren NÄT 2012 K och EL2012 K, framtagna av Konsumentverket och branschorganisationen.
Enligt de allmänna avtalsvillkoren NÄT 2012 K ska elnätsföretagets fakturering grundas på insamlade mätvärden. Om synnerliga skäl föreligger får dock faktureringen ske preliminärt och baseras på uppskattad mängd överförd el. I avtalsvillkoren står det också att konsumenten har rätt att välja månadsfakturering, vilket omvänt kan tolkas som att du har rätt att kräva månadsfakturering även om mätvärden saknas.
Enligt ellagen ska elhandelsföretaget debitera dig för uppmätt förbrukning. Det händer att elhandelsföretaget på grund av tekniska problem inte får mätvärden rapporterade från elnätsföretaget. I en sådan situation är det tillåtet att debitera kunden trots att mätvärden saknas. Debiteringen ska då utgå från en uppskattning av hur mycket el just den kunden kan ha förbrukat under den aktuella debiteringsperioden. Enligt ellagen ska elhandelsföretaget fakturera dig åtminstone varje kvartal. Enligt de allmänna avtalsvillkoren EL 2012 K har du rätt att välja månadsfakturering, så den omvända tolkningen kan vara den samma som ovan, det vill säga att du kan kräva månadsfakturering.
Utebliven fakturering innebär inte att du inte måste betala för din elanvändning, men under vissa omständigheter kan du ställa krav på företaget avseende till exempel avbetalning och prisnedsättning.
Läs mer om utebliven fakturering och villkor för fakturering i avtalsvillkoren NÄT 2012 K och EL 2012 K hos Konsumenternas Energimarknadsbyrå:
Vad gäller om du inte har fått fakturor från ditt elbolag under en period? (energimarknadsbyran.se)
Allmänna avtalsvillkor | Energimarknadsbyrån (energimarknadsbyran.se)
Vi på Ei kan inte avgöra tvister mellan elnäts- eller elhandelsföretaget och dig avseende ekonomisk kompensation eller skadestånd. Detta är civilrättsliga frågor som du kan begära prövning av hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Med vänlig hälsning,
Fick ingen elfaktura från sep -23 till feb -24 trots flera påminnelser. Vattenfall la sedan på nåder upp en avbetalningsplan på 6 månader. Dom var noga med att markera att dom gjorde oss en tjänst när dom tillätt avbetalning. Dom lovade tillslut att bjuda på uppläggningsavgiften på ca 200 kr vilket de aldrig gjorde.
När avbetalningen sedan missades med ett par dagar runt 1 maj skickade dom vidare detta till inkassobolaget samma dag som maj månads avbetalning registrerades. Inkassobolaget hade dragit av beloppet vi betalat i maj men fortsätter ändå behandla ärendet som om vi inte betalat.
Har varit i kontakt med vattenfall flertalet gånger (både kundtjänst och kundombudsman) och försökt få dom att dra tillbaka ärendet från inkasso men dom vägrar. Vi menar att det är deras fel att vi vart tvingade till en avbetalningplan och att dom därför borde vara lite mer medgörliga. Vi har också erbjudit att direkt betala hela det resterande beloppet vi är skyldiga bara dom drar tillbaka fakturan från inkasso. Dom vägrar. Dom vägrar också erkänna att dom har gjort fel när dom inte fakturerat oss på ett halvår. Nu menar dom att ärendet är avslutat och att vi inte ska höra av oss något mer.
Får dom verkligen göra så här?
Tillsynsärendet mot Vattenfall, avseende avsaknad av mätvärdesinsamling och rapportering samt uteblivna fakturor, är fortfarande pågående och har diarienummer 2023-100722. Det senaste som hänt är att Energimarknadsinspektionen (Ei) den 1 juli 2024 har meddelat två förelägganden mot Vattenfall. Det första föreläggandet innebär att Ei förelägger Vattenfall att inkomma med information senast den 1 augusti 2024. Det andra föreläggandet innebär att Ei förelägger Vattenfall att vidta ett antal olika åtgärder senast den 2 september 2024.
I Ei:s e-diarium kan du följa ärendets utveckling. Där finns även föreläggandena publicerade. Du hittar ärendet i e-diariet på följande länk: Ei:s e-diarium - 2023-100722
Som nämnts ovan kan vi på Ei dock inte avgöra tvister mellan dig och ditt elnätsföretag avseende ersättningsskyldighet. Detta är civilrättsliga frågor som du kan begära prövning av hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN, och som slutligt kan prövas i allmän domstol.
Med vänlig hälsning,
Vad bra att det löst sig med faktureringen till slut. Utebliven fakturering innebär inte att man som kund inte blir betalningsskyldig för den överförda elen. Det kan däremot upplysas om att för det fall att fakturering uteblivit under en period och detta beror på elnätsföretaget, gäller att du som konsument har rätt till en kostnads- och räntefri avbetalningsplan för de uteblivna fakturorna. Enligt de allmänna avtalsvillkoren för nät ska delbetalningarna i avbetalningsplanen stå i relation till antalet uteblivna fakturor.
Med vänlig hälsning,
I början av Jui fick jag fakturan för Juni med betalningsdatum 20240729 ?! Varför 2 fakturar med samma datum?!
Kunde de INTE läsa av VattenFall Distub. i April och Maj, vilket var felet från början, så borde de INTE få skicka en räkning heller utan den borde rivas! Har man INTE koll på vad man säljer kan man väl inte ta betalt heller!?
Om fakturering uteblivit och detta beror på omständigheter inom elnätsföretagets kontroll, får elnätsföretaget inte kräva betalt för fordringar som är äldre än 12 månader. Har fakturering uteblivit för en kortare period är du som konsument fortfarande betalningsskyldig. Med hänvisning till mitt svar ovan gäller däremot att du har rätt till en kostnadsfri avbetalningsplan. Antalet delbetalningar ska då stå i relation till antalet uteblivna fakturor.
Notera även att det råder förbud för såväl elnäts- som elhandelsföretag att ta ut fakturaavgift, varför det inte medför någon ekonomisk nackdel för dig att Vattenfall skickat två fakturor med samma betalningsdatum i stället för en sammanslagen.
Med vänlig hälsning,
Vi har timdebitering hos GodEl och jag undrar nu om någon vet om timförbrukningen finns lagrad i mätaren eller om det hela bygger på att timförbrukningen skickas upp varje timme, dygn eller vecka?!?
GodEl har fakturerat oss varje månad med hittepå siffror som de troligtvis har fått från Vattenfall Eldistribution.
Enligt ellagen har elnätsföretaget en skyldighet att mäta och registrera mängden överförd el.
Enligt de allmänna avtalsvillkoren NÄT 2012 K, framtagna av Konsumentverket och branschorganisationen, ska elnätsföretagets fakturering grundas på insamlade mätvärden. Om synnerliga skäl föreligger får dock faktureringen ske preliminärt och baseras på uppskattad mängd överförd el.
Om preliminär fakturering har pågått längre än åtta månader räknat från senaste faktura som grundats på insamlade värden ska avstämningsfakturan reduceras med 15 procent av skillnaden mellan vad som slutligt respektive preliminärt fakturerats. Vidare har konsumenten rätt till en kostnads- och räntefri avbetalningsplan avseende avstämt belopp där antalet delbetalningar står i relation till den tid förseelsen varat. Om avtalad fakturering har uteblivit och det beror på elnätsföretaget har konsumenten rätt till en kostnads- och räntefri avbetalningsplan där antalet delbetalningar står i relation till antalet uteblivna fakturor. Har avtalad fakturering helt uteblivit, för viss period, och detta beror på omständigheter inom elnätsföretagets kontroll, har elnätsföretaget inte rätt att kräva betalning för fordringar som är äldre än tolv månader.
Vad gäller din roll som producent regleras inte detta av de allmänna avtalsvillkoren, då de avser konsumenter respektive näringsidkare som förbrukar el (elanvändare). För civilrättsliga tvister rörande tvister om ersättning för såld el till elhandelsföretag är du hänvisad till allmän domstol för tvistelösning. Vad gäller ersättning från elnätsföretaget, i form av nätnyttoersättning, kan du få en tvist prövad av oss på Ei, läs mer om detta på vår webbplats Nätnyttoersättning - Energimarknadsinspektionen (ei.se).
Enligt ellagen ska elhandelsföretaget debitera dig för uppmätt förbrukning. Det händer att elhandelsföretaget på grund av tekniska problem inte får mätvärden rapporterade från elnätsföretaget. I en sådan situation är det tillåtet att debitera kunden trots att mätvärden saknas. Gällande att GodEl fått siffrorna från Vattenfall följer av de allmänna avtalsvillkoren att elnätsföretaget ska, efter samråd med konsumenten och elhandelsföretaget, uppskatta den mängd el som överförts. Denna uppskattning ska ligga till grund för elhandelsföretagets fakturering.
Uppskattningen av hur mycket el just du som kund kan ha förbrukat under den aktuella debiteringsperioden ska utgå från tidigare kända förbrukning samt övriga omständigheter. Har den uppskattade förbrukningen baserats på oriktiga antaganden, ska det felaktigt fakturerade beloppet regleras utan dröjsmål efter att felet konstaterats.
Om elnätsföretaget inte följer ellagens bestämmelser om mätning av el och faktureringsintervall, kan du anmälan detta till oss. Skicka då en skriftlig anmälan till registrator@ei.se. Glöm inte att uppge ditt anläggnings-id på 18 siffror. Du hittar information om hur man anmäler på vår webbplats, Anmäl till Ei - Energimarknadsinspektionen.
Vi kan inte avgöra tvister om ekonomisk kompensation eller skadestånd. Detta är civilrättsliga frågor som du kan begära prövning av hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Med vänlig hälsning,